مقاله ای در مورد گاز سولفور هگزا فلوراید
نوشته شده توسط : محمد

گاز سولفور هگزا فلوراید برای اولین بار در سال 1906 میلادی توسط دانشمند فرانسوی آنری مواسان  از کنار هم قرار گرفتن گوگرد و فلوئور کشف شد.  
SF6 گازی بی بو ، بی رنگ و غیر قابل اشتعال است.
گاز سولفور هگزا فلوراید دارای وزن مولکولی   146.06 gr/mol است که تقریبا 5 برابر سنگین تر از هواست.

 

جهت آشنایی با گاز سولفور هگزا فلوراید روی لینک زیر کلیک نمایید:

 

گاز سولفور هگزا فلوراید

 

 

 

اکسیژن مایع و جامد رنگ آبی کمرنگ داشته و هر دو بسیار پارامغناطیس می باشند.
گاز اکسیژن در سال 1771 همزمان و در تحقیقاتی کاملا جداگانه توسط  " ویلهام شیله " دانشمند سوئدی و " جوزف پرستیلی " دانشمند انگلیسی کشف شد  ( شیله در ابتدا اکسیژن را هوای آتشین نامید چون مواد به خوبی در آن می سوختند ).
شیر سیلندر مخلوط گازی fuel به دلیل وجود گاز آتش زا می بایست چپ گرد می باشد لذا  بر اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط گازی  P10 یا میکس P10 درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری (وزنی) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز متان وارداتی  گرید 4.8 و گاز آرگون وارداتی گرید 5.5) تهیه می نماید.
1. سیلندر های یکپارچه ( بدون درز ) : این سیلندرها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.
2. مخلوط های  گازی وارداتی
گاز کلر ، زرد مایل به سبز است ، این گاز دارای بوی بسیار بد و خفه کننده شبیه به مایع سفید کننده می باشد و بسیار سمی  است و بدلیل یک الکترون آزادی که در لایه آخر خود دارد فوق العاده واکنش پذیر است.
2- بازرسی شیر سیلندر یا کپسول گاز : شیر سیلندرها از نظر وجود شیر فلکه و سلامت آن و همچنین میزان خوردگی رزوه های شیر و متناسب بودن نوع شیر و نوع گاز محتوی سیلندر مورد بررسی قرار می گیرد.
گاز پروپان معمولاً از محصولات چاه‌های نفت است . از اختلاط ۱۰ تا ۵۰ درصد از این گاز با گاز بوتان ، گاز مایع حاصل می‌شود.
‎ Mix Gas: 5%LEL (2.5% CH4) Methanen in Z-Air Balance ‎
3- فشار خروجی رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) Outlet Pressure : فشار خروجی رگولاتور را مشتری و کارشناسی که قرار است از رگولاتور استفاده نماید بنا به فلویی ( شدت جریان ) که مورد نیازش می باشد، تعیین می کندکه در این صورت بسته به فشار خروجی از رگولاتور ممکن است رگولاتور یک مرحله ای  One Stage مناسب باشد و یا رگولاتور دو مرحله ای Double Stage
هلیوم در حاکت گازی بعد از گاز هیدروژن از بالاترین سرعت صدا برخوردار است
از اختلاط 50 تا 90 درصد گاز بوتان با گاز پروپان ، گاز مایع ( LPG ) به دست می آید.
گاز دی اکسید کربن گازی بیرنگ و بی بو است و دارای طعمی مایل به اسید می باشد ( در صورت استنشاق بدلیل ترکیب شدن با بزاق دهان اسید کربنیک تولید می کند ).
گاز اتان با فرمول مولکولی  C2H6 دومین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که با اسامی دی متیل ، بی متیل ، اتیل هیدرید ، متیل متان نیز شناخته می شود.
گاز آرگون دارای وزن اتمی  39.948 gr/mol است.
گاز سولفید هیدروژن همچنین به گاز فاضلاب ، گاز مرداب و گاز ترش نیز معروف است.
گاز اتان اولین بار در سال 1834 توسط مایکل فارادی زمانی که یک محلول پتاسیم استات را الکترولیز می کرد ، کشف شد ، نام اتان مشتق شده از “اتر” به معنای هوای بالا می باشد.
گاز هیدروژن سولفید به کمک پر اکسید هیدروژن اکسید می گردد ، به همین دلیل  در فاضلاب ها با افزودن مواد شیمیایی اکسید کننده ، مقدار این گاز کنترل می شود.
3-  در پالت های فیتینگی اتصالات در مقابل نوسانات فشاری و لرزش های ناشی از این مهم و همچنین ارتعاشات وارد شده به پالت ها در هنگام جابه جایی مقاوم تر بوده و کمتر دچار نشتی و مشکل می گردند. ( شایان ذکر است در پالت های فیتینگی درصورت بروز هرگونه نشتی و مشکلی براثر عوامل فوق الذکر با یک آچارکشی ساده می توان مساله را رفع نمود، درصورتی که اگر پالت از نوع جوشی باشد می بایست پالت وارد پروسه  جوشکاری آرگون شود که این مساله علاوه بر زمانبر بودن در صورتی که اپراتور جوشکار تجربه لازم را نداشته باشد و جوشکاری غیر اصولی انجام گردد موجب تشدید نشتی می گردد. )
در سال 1908 فیزیکدان هلندی هایک موفق شد  با رساندن دمای هلیوم به زیر یک کلوین هلیوم مایع تولید کند اما با توجه به اینکه هلیوم فاقد نقطه ی سه گانه ( دمائی که در آن هر سه فاز جامد ، مایع و گاز با هم در تعادل باشند ) است امکان ایجاد هلیوم جامد با کاهش دما میسر نمی باشد مگر با افزایش فشار که در سال 1926 ویلیام کیزوم با افزایش فشار بر یک سانتی متر مکعب هلیوم آن را به جامد تبدیل کرد.


 

 

 





:: برچسب‌ها: مقاله گاز ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: